W Makowie Podhalańskim zakończono czwartą edycję Valvoline Rajdu Małopolski, drugą zorganizowaną w randzie rundy mistrzostw Polski.
Zawody zaliczały się także do kalendarza FIA CEZ – Mistrzostw Strefy Europy Centralnej. Na asfaltowych odcinkach specjalnych w Beskidach Makowskim i Żywieckim rywalizowali również zawodnicy w rajdówkach historycznych (w ramach Millers Oils HRSMP), a także uczestnicy Rajdowych Mistrzostw Południa (RMP), a więc cyklu rajdów okręgowych.
Do rywalizacji przystąpiły łącznie 93 załogi, w tym 24 z historycznego czempionatu i 32 zgłoszone do rundy RMP. Samochodami najwyższej kategorii Rally2/R5 dysponowało 12 duetów.
Łączna długość trasy rajdu wynosiła 399 km. Organizatorzy przygotowali 13 odcinków specjalnych o łącznej długości 124 km.
Harmonogram pierwszego etapu składał się z trzech oesów. Dwukrotnie zawodnicy pokonywali odcinki Barwałd (9,72 km) i Mucharz (11,29 km), a na zakończenie dnia zmierzyli się jeszcze na sprinterskiej próbie w centrum Wadowic (1,35 km).
W sobotę, podobnie jak w piątek, zawodnicy rywalizowali na suchym asfalcie, choć miejscami musieli uważać na wilgotne fragmenty nawierzchni. W finałowym, dłuższym etapie zaplanowano niemal 81 km ścigania. Na ten dystans składały się po trzy przejazdy prób BTH Stryszów (9,3 km) oraz najdłuższego w rajdzie oesu Zawoja (14,35 km), a także dwa starcia na odcinku Maków Podhalański, który rozegrano najpierw w krótszym (4,32 km), a następnie w dłuższym wariancie (5,45 km), jako dodatkowo punktowany RMF FM Power Stage.
Dekoracja najlepszych załóg odbyła się w Makowie Podhalańskim. Najszybszych kierowców nagradzał m.in. starosta suski Józef Bałos.
Powiat Suski od pierwszej edycji Rajdu Małopolski wspiera jego organizację.
Zakończony dziś Valvoline Rajd Małopolski – trzecią rundę sezonu mistrzostw Polski – wygrali Jarek i Marcin Szejowie (Skoda Fabia Rally2 evo). Za braćmi z Ustronia, z 10-sekundową stratą, finiszowali liderzy punktacji mistrzostw – Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo). Trzecie miejsce na ostatnim oesie „wyrwali” Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot (Skoda Fabia RS Rally2 evo). Najszybsza załoga drugiego etapu imprezy w klasyfikacji generalnej straciła do Szejów blisko 25 sekund.
Z bardzo dobrej strony w rajdzie pokazał się nasz kolega ze Starostwa, Michał Kuśnierz. Pilotowany przez niego 18-letni Hubert Laskowski zwyciężył w klasie czwartej, a w klasyfikacji 2WD (samochody z napędem na jedną oś) zajął drugą pozycję.
Valvoline Rajd Małopolski – klasyfikacja końcowa:
- Szeja/Szeja (Skoda Fabia Rally2 Evo) 01:13:19.4 s
- Grzyb/Binięda (Škoda Fabia Rally 2 Evo) +00:10 s
- Kołtun/Pleskot (Skoda Fabia RS Rally2) +00:24.9 s
- Gabryś/Syty (Škoda Fabia RS Rally2) +00:25.2 s
- Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +00:58.3 s
- Sobczak/Marczewski (Porsche 911 GT3) +02:52.1 s
- Kowalczyk/Hryniuk (Renault Clio Rally3) +03:55.2 s
- Laskowski/Kuśnierz (Ford Fiesta Rally4) +04:09.7 s
- Chorbiński/Kielar (Peugeot 208 Rally4) +05:11.3 s
- Świder/Borycki (Ford Fiesta Rally4) +05:57.3 s
RSMP 2024 – punktacja po Valvoline Rajdzie Małopolski (runda 3/7):
- Grzyb/Binięda 89 pkt.
- Szeja/Szeja 79 pkt.
- Gabryś/Syty 56 pkt.
- Matulka/Dymurski 53 pkt.
- Sobczak/Marczewski 41 pkt.
- Kołtun/Pleskot 41 pkt.
- Byśkiniewicz/Siatkowski 41 pkt.
- Marczyk/Gospodarczyk 35 pkt.
- Kotarba/Kotarba 32 pkt.
- Kowalczyk/Hryniuk 31 pkt.
RSMP 2024 – punktacja 2WD po Valvoline Rajdzie Małopolski (runda 3/7):
- Sobczak/Marczewski 103 pkt.
- Laskowski/Kuśnierz 85 pkt.
- Chorbiński/Kielar 73 pkt.
- Gazda/Mikuliszyn 53 pkt.
- Świder/Borycki 40 pkt.
***