DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW RZĄDOWEGO FUNDUSZU ROZWOJU DRÓG

DOFINANSOWANIE  2 125 000,00 ZŁ

CAŁKOWITA WARTOŚĆ INWESTYCJI  4 250 000,00 ZŁ

DATA PODPISANIA UMOWY MARZEC 2024

REMONT DROGI POWIATOWEJ 1689K W KM OD 10+123,50 DO KM 11+630,00 W MIEJSCOWOŚCI BIEŃKÓWKA, POWIAT SUSKI

W zakres planowanych prac do wykonania w trakcie remontu drogi powiatowej nr 1689K Budzów – Trzebunia – Stróża o długości 1848mb, na odcinku w km od 10+123,50 do km 11+971,50 w miejscowości Bieńkówka wchodzi:

– Roboty pomiarowe i prace geodezyjne

– Roboty rozbiórkowe i ziemne związane z remontem:

  • zniszczonej konstrukcji nawierzchni chodników, jezdni, skrzyżowań, poboczy i zjazdów
    • istniejących przepustów pod drogą
    • elementami odwodnienia drogi

– Prace związane z wymianą zniszczonej konstrukcji w obrębie jezdni i poboczy gruntowych.

– Prace związane z wymianą zniszczonej nawierzchni w obrębie istniejących chodników (lokalnie).

– Prace związane z przebudową/wymianą zniszczonych istniejących przepustów rurowych pod drogą.

– Prace związane z remontem umocnienia korytkami betonowymi istniejących rowów przydrożnych ziemnych.

– Prace związane z remontem umocnienia skarp płytami prefabrykowani i koszami kamienno-siatkowymi.

– Prace związane z remontem uszkodzonego korpusu drogowego – korony drogi.

– Prace związane z wymianą istniejących zniszczonych elementów odwodnienia w obrębie istniejących kanalizacji deszczowej – studzienki ściekowe (wpusty) wraz z przykanalikami oraz zwieńczenia studni rewizyjnych.

– Roboty związane z konstrukcji nawierzchni jezdni drogi powiatowej:

  • Oczyszczenie istniejącego podłoża
    • Wykonanie frezowania profilującego
    • Wykonanie frezowania całej konstrukcji bitumicznej w obrębie przełomów
    • Skropienie emulsją asfaltową
    • Wykonanie podbudowy z kruszywa naturalnego stabilizowanej mechanicznie w obrębie przełomów
    • Wykonanie podbudowy z kruszywa łamanego stabilizowanej mechanicznie w obrębie przełomów.
    • Wykonanie podbudowy z betonu asfaltowego w obrębie przełomów.
    • Wzmocnienie konstrukcji nawierzchni przez ułożenie siatki szklanej powlekanej asfaltem o wytrzymałości na rozciąganie 100kN
    • Wykonanie warstw konstrukcyjnych na jezdni z betonu asfaltowego (warstwa profilowa, wiążąca i ścieralna)
    • Wykonanie dostosowania wysokościowego (asfaltowego lub gruntowego) na istniejących zjazdach i skrzyżowaniach

– Roboty związane z remontem istniejących poboczy

– Montaż oznakowania pionowego, poziomego i urządzeń bezpieczeństwa ruchu (bariery energochłonne i barierki zabezpieczające ruch pieszy).

III.     Istniejący stan zagospodarowania terenu:

3.1.           Droga

              Droga  objęta  opracowaniem  ma  charakter  drogi  powiatowej klasy G (głównej) i służy  obsłudze  komunikacyjnej  zabudowy  mieszkaniowej  typu  wiejskiego (rolniczego) zlokalizowanej przy drodze ale również obsługuję tranzytowy ruch przebiegający przez tą część powiatu suskiego.

Przedmiotowa droga łączy się w miejscowości Budzów  z drogą wojewódzka nr 956.

Na całym remontowanym odcinku drogi istniejącą jezdnię stanowi nawierzchnia bitumiczna, która uległa znacznemu zniszczeniu – jest w złym stanie technicznym i wymaga remontu.

Szerokość istniejącej drogi wynosi 5,-7,0m.

Podmyta konstrukcja jezdni, nasypu korpusu drogowego (korony drogi) i poboczy spowodowała liczne lokalne obniżenia krawędzi jezdni oraz wystąpiły znaczne  przełomy w ciągu drogi.

Na odcinku w km od 10+123,50 do km 10+998,85 odwodnienie stanowi kanalizacja deszczowa przebiegająca pod lewostronnym chodnikiem wraz w studzienkami ściekowymi (wpustami ulicznymi) i studniami rewizyjnymi. Po prawej stronie, wody odpadowe z pasa drogowego spływają na przyległy teren – do potoku bez nazwy – zlokalizowanego po prawej stronie jezdni tegoż odcinka.

Na odcinku w km od 10+998,85 do km 11+971,50 odwodnienie stanowi rów otwarty zlokalizowany za poboczem przebiegający po prawej lub lewej stronie drogi – z lokalnie umocnionym dnem prefabrykowanym korytkiem betonowym oraz z lokalnie umocnionymi skarpami prefabrykowanymi płytami betonowymi.

Istniejąca kanalizacja deszczowa zlokalizowana w ciągu chodnika jest w dobrym stanie technicznym i nie wymaga remontu. Remontu wymagają niektóre zwieńczenia studni rewizyjnych (włazy żeliwne i/lub pokrywy żelbetowe z otworem) i studzienki ściekowe wraz z przykanalikami.

Zdeformowana nawierzchnia oraz zawyżone pobocza uniemożliwiają  właściwe odwodnienie  pasa drogowego,  co  powoduje  utrzymywanie  się  zastoisk  wody  po  opadach  deszczu oraz są przyczyną dalszej degradacji konstrukcji nawierzchni.

Istniejące pobocza z kruszywa posiadają liczne wyrwy i ubytki w swojej konstrukcji. Sytuacja taka

uniemożliwia właściwy spływ wody z nawierzchni jezdni do urządzeń odwadniających.

Niektóre przepusty pod droga są prawie całkowicie zniszczone i są na granicy drożności – wymagają natychmiastowego remontu.

  Sieć elektryczna

Wzdłuż opracowania, na odcinku w km od 10+123,50 do km 11+550,12  znajduje się sieć elektryczna NN, SN i słupy energetyczne oraz sieć oświetlenia ulicznego. Istniejąca sieć energetycznych nie koliduje z projektowaną inwestycją.

Sieć teletechniczna

W stanie istniejącym, na odcinku w km od 10+123,50 do km 10+840 po lewej stronie, oraz w km od 10+830 do km 10+990 po prawej stronie przebiega sieć teletechniczna ziemna i częściowo napowietrzna – która znajduje się poza zakresem robót i nie koliduje z przedmiotową inwestycją.

Projektowane zagospodarowanie terenu.

Projekt budowlany/materiały do zgłoszenia został zaopiniowany przez:

Starostwo Powiatowe w Suchej Beskidzkiej – zarządca drogi.        

Podstawowe parametry techniczne inwestycji:

Droga powiatowa nr 1689 K BUDZÓW-BIEŃKÓWKA-STRÓŻA  w miejscowości Bieńkówka

  • Droga:        jednojezdniowa, dwupasowa, dwukierunkowa
    • Klasa drogi:                                    G – główna
    • Prędkość projektowa:                 40km/h
    • Przekrój:     daszkowy lub jednostronny na łukach
    • Szerokość jezdni:   od 5,5m do 7,00m
    • Nawierzchnia:        bitumiczna
    • Kategoria obciążenia ruchem:      KR3
    • Chodnik:     jednostronny (strona lewa) o zmiennej szerokości – średnio 1,5m
    • Pobocza                                      gruntowe – szerokości 2,03m (z krawężnikiem i obrzeżem)

            Opis stanu projektowanego

   Niniejsze opracowanie obejmuje wykonanie projektu remontu drogi powiatowej nr 1689K Budzów – Trzebunia – Stróża o długości 1848mb, na odcinku w km od 10+123,50 do km 11+971,50 w miejscowości Bieńkówka.

Remont w wyraźny sposób poprawi płynność i bezpieczeństwo  poruszania się po drodze. Poprawiony zostanie sposób odwodnienia pasa drogowego i zostaną zniwelowane wyrwy i ubytki w nawierzchnie jezdni, poboczy i korpusu drogowego.

       Rozwiązanie sytuacyjne

Droga powiatowa nr 1689K Budzów – Trzebunia – Stróża w miejscowości Bieńkówka

  Jezdnia

  W planie przebieg drogi powiatowej nr 1689K składa się z odcinków prostych, oraz łuków poziomych.

  Projektowany remont odzwierciedla istniejący przebieg drogi powiatowej w planie jak i w profilu. Istniejące szerokości nawierzchni jezdni wynoszą 5,5m do 7,0m.

Rozwiązanie sytuacyjne zostało przedstawione na rysunku „Plan zagospodarowania  terenu” – rysunki o numerach 2a do 2d.

Projektuje się następujący remont konstrukcji nawierzchni drogi powiatowej.

Remontowany odcinek podzielono na dwa odcinki jednorodne z uwagi na konstrukcję drogi.

Odcinek nr 1 w km od 10+123,50 do km 10+914,98 oraz odcinek nr 2 w km od 10+914,98 do km 11+971,50.

Na odcinku numer 1 całą nawierzchnie bitumiczną należy sfrezować – grubość średnia 10cm

Na tak przygotowanym podłożu należy wykonać nowe warstwy konstrukcyjne – po uprzednim zlikwidowaniu miejsc przełomowych.

Konstrukcja w obrębie przełomów:

  • 8cm podbudowy z podbudowy z betonu asfaltowego AC 22P gr. 8cm po uprzednim dodatkowym sfrezowaniu warstw bitumicznych.
  • podbudowa z kruszywa łamanego frakcji 0-31,5mm gr. 15cm oraz podbudowa z kruszywa łamanego frakcji 0-63mm gr. 35cm po uprzednim wykorytowaniu istniejącego podłoża.

Na tak przygotowane podłoże – zlikwidowane miejsca przełomowe – należy wykonać warstwę profilową z mieszanki mineralno-bitumicznej. Następnie, na całej szerokości jezdni, ułożyć siatkę szklaną powlekaną asfaltem o wytrzymałości min. 100kN/mb po uprzednim skropieniu emocją asfaltową. Kolejną czynnością jest wykonanie zasadniczych warstw z betonu asfaltowego – warstwa wiążąca i ścieralna – za każdym razem oczyszczając i skrapiając podłoże emulsją asfaltową.

Na odcinku numer 2 całą nawierzchnie bitumiczną należy sfrezować. Następnie wykorytować istniejąca podbudowę gr. 20cm.

Następnie należy wykonać stabilizację na miejscu spoiwem hydraulicznym gr. 40cm.

Na tak wyremontowane podłoże należy wykonać zasadnicza cześć konstrukcji – podbudowę z kruszywa łamanego frakcji 0-63mm gr. 20cm, podbudowę z betonu asfaltowego AC 22P gr. 8cm oraz warstwę ścieralną grubości z betonu asfaltowego AC 11S gr. 4cm – za każdym razem oczyszczając i skrapiając podłoże emulsją asfaltową.

 Chodnik

Projektuje się lokalny remont chodnika – lokalną wymianę zniszczonych krawężników, lokalną wymianę kostki wraz z podbudową gr. 20 i obrzeży betonowych.

Łączna długość istniejącego chodnika wynosi ok. 869m

Łączna długość remontowanych chodników wynosi ok. 397m.

Projektuje się następującą konstrukcje chodnika:

– nawierzchnia z kostki betonowej grubości 8cm – układanej na podsypce cem.-pias. 1:4.

– podbudowa z kruszywa łamanego gr. 20cm

– wyprofilowane i zagęszczone podłoże po wykorytowaniu starej zniszczonej podbudowy.

Zatoka autobusowa

Projektuje sie remont chodnika dla pieszych oraz zatoki z kostki betonowej zlokalizowanej w km 10+166,29 strona lewa oraz wymianę nawierzchni bitumicznej oraz chodnika na zatoce (pętli) zlokalizowanym w km 10+887,22 strona prawa.

Perony (chodnik) zatoki autobusowej konstrukcja jak w przypadku chodnika dla pieszych.

Pobocza.

Zaprojektowano wymianę zniszczonej konstrukcji na poboczach gruntowych wraz z uzupełnieniem wyrw i ubytków.

Istniejąca a zarazem projektowana szerokość poboczy wynosi 1,0m (samo pobocze) oraz pobocze oddzielone od jezdni krawężnikiem wraz z barierą energochłonną 1,35m.

Rozwiązanie sytuacyjne poboczy zostało przedstawione na rysunku „Plan zagospodarowania  terenu” – rysunki o numerach 2a do 2d oraz na rysunku nr 3a i 3b „Przekroje typowe”.

Długość remontowanych poboczy wynosi ok. 2.583,2mb

      Rozwiązanie wysokościowe

    Przebieg wysokościowy projektowanej przebudowy drogi został dostosowany do istniejącego przebiegu niwelety drogi powiatowej nr 1689K Budzów – Trzebunia – Stróża.

Skrzyżowania i zjazdy indywidualne z drogi zostaną dostosowane wysokościowo do niwelety drogi po remoncie.

  Odwodnienie

   Na odcinku w km od 10+123,50 do km 10+998,85 odwodnienie stanowi kanalizacja deszczowa przebiegająca pod lewostronnym chodnikiem wraz w studzienkami ściekowymi (wpustami ulicznymi) i studniami rewizyjnymi.

Istniejąca kanalizacja deszczowa zlokalizowana w ciągu chodnika jest w dobrym stanie technicznym i nie wymaga remontu.

Projektuje się wymianę zniszczonych wpustów ulicznych (studzienek ściekowych), regulację istniejących wpustów żeliwnych po wykonaniu nowych warstw bitumicznych drogi, lokalną wymianę zwieńczeń studni rewizyjnych.

Na odcinku w km od 10+998,85 do km 11+971,50 odwodnienie stanowi rów otwarty zlokalizowany za poboczem przebiegający po prawej lub lewej stronie drogi – z lokalnie umocnionym dnem prefabrykowanym korytkiem betonowym oraz z lokalnie umocnionymi skarpami prefabrykowanymi płytami betonowymi.

Projektuje się wymianę zniszczonych prefabrykowanym elementów betonowych na nowe (korytka betonowe, korytka betonowe kolejowe, korytka trójkątne, płyty betonowe, korytka betonowe z kratą stalową)

Odwodnienie powierzchniowe drogi zostaje również poprawione poprzez odpowiednie ukształtowanie spadków poprzecznych i podłużnych jezdni w trakcie wykonywania remontu drogi.

Wyżej wymienione rowy odwadniające w większości są ziemne i przekroju trapezowym i nie wymagają remontu czy odnowienia.

Łączna długość istniejących prefabrykowanych elementów odwadniających przeznaczonych do remontu wynosi ok. 916mb

  Przepusty drogowe pod drogą

   W stanie istniejącym, pod koroną drogi znajdują się rurowe przepusty drogowe o przekroju zamkniętym. 

Niektóre przepusty są w dobrym stanie technicznym i nie wymagają remontu.

Na niektórych projektuje się prace polegające na wymianie zniszczonej jednej lub kilku rur przepustu bądź naprawie zniszczonych ścianek czołowych.

Na remontowanym odcinku drogi zlokalizowane są również całkowicie zniszczone przepusty, które wymagają naprawy – wymiany na nowe.

    Korpus drogowy

   W stanie istniejącym, praktycznie ca całej długości drogi zniszczony jest korpus drogowy nasypu, który przewiduje się naprawić. Należy wykonać rozebranie zniszczonych nasypów w obrębie korony drogi i wykonać je na nowo nowym materiałem dowiezionym.

Dodatkowo istniejący korpus drogowy w km od 11+875,14 do km 11+900,14 strona lewa posiada umocnienie skarp koszami kamienno-siatkowymi które są zniszczone i wymagają naprawy – wymiana na nowe.