DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW RZĄDOWEGO FUNDUSZU INWESTYCJI LOKALNYCH

DOFINANSOWANIE  2 639 519,00 ZŁ

CAŁKOWITA WARTOŚĆ INWESTYCJI  5 279 039,57 ZŁ

DATA PODPISANIA UMOWY MARZEC 2024

REMONT DROGI POWIATOWEJ BRODY-PALCZA NR 1707K W KM 7+380,5 DO KM 9+656,00 W MIEJSCOWOŚCI PALCZA, POWIAT SUSKI

W zakres planowanych prac do wykonania w trakcie remontu drogi powiatowej nr 1707K Brody – Palcza o długości 2275,5mb, na odcinku w km od 7+380,50 do km 9+656,00 w miejscowości Palcza wchodzi:

  • Roboty pomiarowe i prace geodezyjne
  • Roboty rozbiórkowe i ziemne związane z remontem:
    • zniszczonej konstrukcji nawierzchni chodników, jezdni, poboczy i zjazdów
    • istniejących przepustów pod drogą
    • elementami odwodnienia drogi
  • Prace związane z wymianą zniszczonej konstrukcji w obrębie jezdni i poboczy gruntowych.
  • Prace związane z wymianą zniszczonej nawierzchni w obrębie istniejących chodników.
  • Prace związane z przebudową/wymianą zniszczonych istniejących przepustów rurowych pod drogą.
  • Prace związane z remontem umocnienia korytkami betonowymi istniejących rowów przydrożnych ziemnych.
  • Prace związane z remontem umocnienia skarp płytami prefabrykowani i koszami kamienno-siatkowymi.
  • Prace związane z remontem uszkodzonego korpusu drogowego – korony drogi.
  • Prace związane z wymianą istniejących zniszczonych elementów odwodnienia w obrębie kanalizacji deszczowej – studzienki ściekowe (wpusty) wraz z przykanalikami oraz zwieńczenia studni rewizyjnych.
  • Roboty związane z konstrukcji nawierzchni jezdni drogi powiatowej:
    • Oczyszczenie istniejącego podłoża
    • Wykonanie frezowania profilującego
    • Wykonanie frezowania całej konstrukcji bitumicznej w obrębie przełomów
    • Skropienie emulsją asfaltową
    • Wykonanie podbudowy z kruszywa naturalnego stabilizowanej mechanicznie w obrębie przełomów
    • Wykonanie podbudowy z kruszywa łamanego stabilizowanej mechanicznie w obrębie przełomów.
    • Wykonanie podbudowy z betonu asfaltowego w obrębie przełomów.
    • Wzmocnienie konstrukcji nawierzchni przez ułożenie siatki szklanej powlekanej asfaltem o wytrzymałości na rozciąganie 100kN
    • Wykonanie warstw konstrukcyjnych na jezdni z betonu asfaltowego (warstwa profilowa, wiążąca i ścieralna)
    • Wykonanie dostosowania wysokościowego (asfaltowego lub gruntowego) na istniejących zjazdach i skrzyżowaniach
  • Roboty związane z remontem istniejących poboczy
  • Montaż oznakowania pionowego, poziomego i urządzeń bezpieczeństwa ruchu (bariery energochłonne i barierki zabezpieczające ruch pieszy).

              Droga  objęta  opracowaniem  ma  charakter  drogi  powiatowej klasy G (głównej) i służy  obsłudze  komunikacyjnej  zabudowy  mieszkaniowej  typu  wiejskiego (rolniczego) zlokalizowanej przy drodze ale również obsługuję tranzytowy ruch przebiegający przez tą część powiatu suskiego.

Przedmiotowa droga łączy się w miejscowości Palcza z drogą wojewódzka nr 956.

Na całym remontowanym odcinku drogi istniejącą jezdnię stanowi nawierzchnia bitumiczna, która uległa znacznemu zniszczeniu – jest w złym stanie technicznym i wymaga remontu.

Szerokość istniejącej drogi wynosi 5,8-6,3m (z wyjątkiem końcowego nawiązania do drogi wojewódzkiej DW 956 której szerokość wynosi 8,3m).

Podmyta konstrukcja jezdni, nasypu korpusu drogowego (korony drogi) i poboczy spowodowała liczne lokalne obniżenia krawędzi jezdni oraz wystąpiły znaczne  przełomy w ciągu drogi.

Istniejąca kanalizacja deszczowa zlokalizowana w ciągu chodnika jest w dobrym stanie technicznym i nie wymaga remontu. Remontu wymagają niektóre zwieńczenia studni rewizyjnych (włazy żeliwne i/lub pokrywy żelbetowe z otworem) i studzienki ściekowe wraz z przykanalikami.

Zdeformowana nawierzchnia oraz zawyżone pobocza uniemożliwiają  właściwe odwodnienie  pasa drogowego,  co  powoduje  utrzymywanie  się  zastoisk  wody  po  opadach  deszczu oraz są przyczyną dalszej degradacji konstrukcji nawierzchni.

Istniejące pobocza z kruszywa posiadają liczne wyrwy i ubytki w swojej konstrukcji. Sytuacja taka uniemożliwia właściwy spływ wody z nawierzchni jezdni do urządzeń odwadniających.

Niektóre przepusty pod droga są prawie całkowicie zniszczone i są na granicy drożności – wymagają natychmiastowego remontu.

Uzbrojenie terenu o prawnie znikomej gęstości – występują sieci: napowietrzne: energetyczna (w tym oświetlenie) i lokalnie telekomunikacyjna i elektroenergetyczna.

OPIS STANU PROJEKTOWANEGO

   Niniejsze opracowanie obejmuje wykonanie projektu remontu drogi powiatowej nr 1707K Brody – Palcza o długości 2275,5mb, na odcinku w km od 7+380,50 do km 9+656,00 w miejscowości Palcza.

Remont w wyraźny sposób poprawi płynność i bezpieczeństwo  poruszania się po drodze. Poprawiony zostanie sposób odwodnienia pasa drogowego i zostaną zniwelowane wyrwy i ubytki w nawierzchnie jezdni, poboczy i korpusu drogowego.

ROZWIĄZANIE SYTUACYJNE

Droga powiatowa nr 1707K Brody – Palcza w miejscowości Palcza

  Jezdnia

  W planie przebieg drogi powiatowej nr 1707K składa się z odcinków prostych, oraz łuków poziomych. Projektowany remont odzwierciedla istniejący przebieg drogi powiatowej w planie jak i w profilu. Istniejące szerokości nawierzchni jezdni wynoszą 5,8m do 6,3m oraz 8,3m na włączeniu do drogi wojewódzkiej DW 956.

Projektuje się następujący remont konstrukcji nawierzchni drogi powiatowej.

Najpierw należy całą nawierzchnie bitumiczną sfrezować: średnio 3cm na odcinku w km od

7+380,50 do km 8+522,32 oraz średnio 10cm na odcinku z prawostronnym chodnikiem – w km

od 8+522,32 do km 9+656,00.

Na tak przygotowanym podłożu należy wykonać nowe warstwy konstrukcyjne – po uprzednim

zlikwidowaniu miejsc przełomowych.

Przełomy podzielono na 2 typy:

Wariant I Przełom średni o konstrukcji:

  • 8cm podbudowy z podbudowy z betonu asfaltowego AC 22P gr 8cm po uprzednim dodatkowym sfrezowaniu warstw bitumicznych.
  • podbudowa z kruszywa łamanego gr. 20cm po uprzednim wykorytowaniu istniejącego podłoża.

Wariant II Przełom ciężki o konstrukcji:

  • 8cm podbudowy z podbudowy z betonu asfaltowego AC 22P gr 8cm po uprzednim dodatkowym sfrezowaniu warstw bitumicznych.
  • podbudowa z kruszywa łamanego gr. 20cm oraz podbudowa z kruszywa naturalnego gr. 20cm po uprzednim wykorytowaniu istniejącego podłoża.

Na tak przygotowane podłoże – zlikwidowane miejsca przełomowe – należy wykonać warstwę profilową z mieszanki mineralno-bitumicznej. Następnie, na całej szerokości jezdni, ułożyć siatkę szklaną powlekaną asfaltem o wytrzymałości min. 100kN/mb po uprzednim skropieniu emocją asfaltową. Kolejną czynnością jest wykonanie zasadniczych warstw z betonu asfaltowego – warstwa wiążąca i ścieralna – za każdym razem oczyszczając i skrapiając podłoże emulsją asfaltową.

 Chodnik

Projektuje się kapitalny remont chodnika – lokalną wymianę zniszczonych krawężników, całkowitą wymianę kostki wraz z podbudową gr. 20 i obrzeży betonowych ora wymianę zniszczonych prefabrykowanych elementów oporowych typu „L”.

Łączna długość remontowanych chodników wynosi ok. 1140m.

Projektuje się następującą konstrukcje chodnika:

– nawierzchnia z kostki betonowej grubości 8cm – układanej na podsypce cem.-pias. 1:4.

– podbudowa z kruszywa łamanego gr. 20cm

– wyprofilowane i zagęszczone podłoże po wykorytowaniu starej zniszczonej podbudowy.

W miejscu, gdzie za chodnikiem zlokalizowany jest rów odwadniający, zamiast obrzeża betonowego znajduje się prefabrykowany mur oporowy typu „L” który jest zniszczony i należy go wyremontować.

Zatoka i przystanek autobusowy

Projektuje sie remont chodnika dla pieszych w obrębie zatoki zlokalizowanej w km 8+714 strona prawa oraz wymianę nawierzchni z kostki betonowej na przystanku zlokalizowanym w km 8+714 strona lewa. Z uwagi na zły stan techniczny istniejącej wiaty przystankowej na zatoce autobusowej projektuje się jej demontaż i wymianę na nową.

Pobocza.

Zaprojektowano wymianę zniszczonej konstrukcji na poboczach gruntowych wraz z uzupełnieniem wyrw i ubytków. Istniejąca a zarazem projektowana szerokość poboczy wynosi 0,75m. Długość remontowanych poboczy wynosi ok. 3261mb

    Przebieg wysokościowy projektowanej przebudowy drogi został dostosowany do istniejącego przebiegu niwelety drogi powiatowej nr 1707K Brody – Palcza. Skrzyżowania i zjazdy indywidualne z drogi zostaną dostosowane wysokościowo do niwelety drogi po remoncie.

Istniejąca kanalizacja deszczowa zlokalizowana w ciągu chodnika jest w dobrym stanie technicznym i nie wymaga remontu. Remontu wymagają niektóre zwieńczenia studni rewizyjnych (włazy żeliwne i/lub pokrywy żelbetowe z otworem) i studzienki ściekowe wraz z przykanalikami – praktycznie wszystkie wpusty uliczne wymagają całkowitej lub częściowej naprawy. Naprawa częściowa polega na remoncie zwieńczeń wpustów ulicznych – wymianę na nowe, natomiast całkowita naprawa polega na wymianie całego kompletu studzienki ściekowej wraz z przykanalikiem.

Odwodnienie powierzchniowe drogi zostaje również poprawione poprzez odpowiednie ukształtowanie spadków poprzecznych i podłużnych jezdni w trakcie wykonywania remontu drogi.

Wyżej wymienione rowy odwadniające w większości są ziemne i przekroju trapezowym i nie wymagają remontu czy odnowienia. W stanie istniejącym są odcinki rowu, który jest umocniony prefabrykowanymi elementami betonowymi – korytka trapezowe, kolejowe wraz z umocnieniem skarp płytami ażurowymi lub typu Jomb. W większości te odcinki są zniszczone i projektuje się ich generalny remont – wymianę na nowe.

Łączna Długość zniszczonych rowów umocnionych prefabrykowanymi elementami, które projektuje się wymienić na nowe wynosi ok. 915mb

Łączna Powierzchnia skarp umocnionych w obrębie rowów, które są zniszczone i przewiduje się do remontu wynosi ok. 947 m2.

     Przepusty drogowe pod drogą

W stanie istniejącym, pod koroną drogi znajdują się przepusty drogowe o przekroju zamkniętym (rurowe lub sklepione).  Niektóre przepusty są w dobrym stanie technicznym i nie wymagają remontu. Na niektórych projektuje się prace polegające na wymianie zniszczonej jednej lub kilku rur przepustu bądź naprawie zniszczonych ścianek czołowych. Na remontowanym odcinku drogi zlokalizowane są całkowicie zniszczone przepusty, które wymagają naprawy – wymiany na nowe

     Korpus drogowy

 W stanie istniejącym, praktycznie na całej długości drogi zniszczony jest korpus drogowy nasypu, który przewiduje się naprawić. Należy wykonać rozebranie zniszczonych nasypów w

  obrębie korony drogi i wykonać je na nowo nowym materiałem dowiezionym.

Dodatkowo istniejący korpus drogowy posiada umocnienia skarp koszami kamiennosiatkowymi które są zniszczone i wymagają naprawy – wymiana na nowe. Dodatkowo w wyrwie korpusu drogowego w km 8+200 strona lewa należy zabudować umocnienie narzutem kamiennym a następnie dokonać wymiany zniszczonego umocnienia skarpy prefabrykowanymi płytami typu jomb.