Trasa 1: Jordanów dworzec PKP – Wysoka – Góra Ludwiki – Toporzysko – Bystra Urząd Gminy – Jordanów dworzec PKP, szlak: czerwony, długość: 22 km,
:: stopień trudności: średni

Spod dworca PKP w Jordanowie – szosą na Spytkowice i Wysoką. Po ok. 0,4 km na jej zakręcie – ostro w prawo, w las. Po ok. 150 m przekraczamy strumyk i powoli pniemy się pod górę drogą leśną. Po kolejnych 600 m osiągamy leśne skrzyżowanie. Przecinamy je i dalej coraz szerszą drogą, w dalszym biegu wyłożoną żółtym tłuczniem dojeżdżamy na wzniesienie Jawornik, gdzie biegnie pieszy szlak niebieski. Skręcamy w lewo i wspólnie ze znakami niebieskimi jedziemy ok. 0,5 km do pomnika upamiętniającego bohaterską obronę Wysokiej we wrześniu 1939 r. o dojechaniu do asfaltu – w prawo, do wsi. Po ok. 0,5 km opuszczamy główną drogę, skręcając w Maciągówce na drogę, która prowadzi aż na most w Jordanowie, przecinając wcześniej szlak pieszy niebieski, a w dalszej kolejności łącząc się z żółtym. Drogą tą jedziemy ok. 2 km, aż do spotkania szlaku niebieskiego, za którym w lewo grzbietem pasma ok. 700 m do przysiółka Nad Lasem. Tu dochodzą znaki żółte szlaku pieszego. Za znakami obu szlaków osiągamy Górę Ludwiki i dalej podążamy drogą tzw. “dzielną” jeszcze około 0,5 km. W rejonie pól Na Targoszowie skręcamy w prawo, za wyraźną drogą opadającą ku widocznym zabudowaniom Toporzyska. Przy tartaku dojeżdżamy do szosy w Toporzysku. Skręcamy w prawo i po 200 m, jeszcze przed ośrodkiem, w lewo – w ul. Pietrzykową. Dość szeroka droga wyprowadza pod szczyt Hyćkowej Góry. W rejonie szczytu kilka razy zakręcając schodzimy już prosto do Bystrej na drogę Pyrtkową, która doprowadza do pieszego szlaku czerwonego. Skręcamy za nim w lewo, dojeżdżając do kościoła w Bystrej. Koło kościoła połączenie z rowerowym szlakiem zielonym (trasa 2). Szlaki rozchodzą się ponownie obok Urzędu Gminy. Znaki czerwone prowadzą stąd szosą, skręcając zaraz w prawo za gościńcem do Jordanowa. Za mostem na Bystrzance, nie zważając na zakręt szosy – jedziemy dalej prosto asfaltem. Po ok. 0,5 km osiągamy drogę Skupniową i pieszy szlak czerwony. Wraz z nim w lewo. Po ok. 100 m odbijamy pod kątem 45? w prawo. Po dalszych 0,7 km dojeżdżamy do lasu, a następnie po 1,2 km do skrzyżowania dróg, na którym w lewo. Nie zważając na zakręt drogi w lewo do przejazdu kolejowego podążamy prosto. Po ok. 100 m skręcamy w prawo, a po dojściu do strumyka w lewo, osiągając bród na Skawie. Jedziemy dalej wzdłuż torów kolejowych, na granicy lasu kierując się w prawo. Po ok. 200 m przecinamy skrzyżowanie, jadąc dalej szeroką ścieżką trawersującą zbocze. Doprowadza ona do drogi zw. Kowalówką, którą ok. 1 km do szosy. Następnie 1,3 km drogą główną powracamy do stacji PKP w Jordanowie.

Trasa 2: Bystra Urząd Gminy – Sidzina Jarominy – Młoda Góra – Mików Groń – Sidzinka Mała – Toporzysko – Bystra Urząd Gminy, szlak: zielony, długość: 33,3 km,
:: stopień trudności: średni.

Rozpoczynając wycieczkę od Urzędu Gminy w Bystrej udajemy się na północ w stronę lasu zw. Bystrzok, początkowo łagodnie, następnie długi podjazd na wzniesienie, dość łatwy do pokonania – dobra nawierzchnia, dookoła godne uwagi widoki w kierunku południowym na Jordanów i Gorce i północno-zachodnim na Pasmo Polic. Po pokonaniu wzniesienia dalsza część trasy prawie równa, łatwa. Po pokonaniu ok. 7,5 km zjazd do Sidziny do roli Migasy i Jarominy. Od Jarominów przez tzw. Młodą Górę, z której rozciągają się piękne, inne o każdej porze roku widoki. Zjazd do Sidziny w stronę Binkówki – łatwy odcinek trasy, dobra nawierzchnia. Po drodze mijamy skansen – filię Orawskiego Parku Etnograficznego, Dom Wczasów Dziecięcych i kapliczkę. Dalej łagodnie drogą asfaltową w kierunku Wielkiej Polany. Po przejechaniu ok. 1,5 km skręt w lewo w kierunku wsi, przeprawa przez rzekę i bardzo stromy, kamienisty podjazd na dzielące wieś wzgórze (Mików Groń), a następnie bardzo trudny, kamienisty i stromy zjazd w kierunku wsi, bliżej domów trochę lepsza nawierzchnia. Wyjeżdżamy na drogę asfaltową na roli Mikowej, dalej jedziemy w prawo w kierunku Sidziny Górnej. Po pokonaniu ok. 1,5 km na roli Drabowej skręcamy w lewo i podążamy drogą o dobrej nawierzchni wznosząc się dość łagodnie, a następnie trochę stromiej przy Sidzince Małej. Przed Sidzinką Małą doskonały punkt widokowy na Kiełek (600 m) i okoliczne miejscowości. Z Sidzinki Małej równym zjazdem w kierunku Toporzyska, w dwóch miejscach trudny do pokonania, podmokły teren. Długi łagodny zjazd leśną ścieżką. Po drodze mijamy Ośrodek Jazdy Konnej “Bór”, a następnie przejeżdżając koło dworu wyjeżdżamy na drogę przez wieś w Toporzysku. Wjeżdżamy na dość duże wzniesienie, skąd rozpościera się widok na Bystrą, Sidzinę, Osielec i Beskid Makowski. Następnie rozpoczynamy dość stromy zjazd w stronę kościoła w Bystrej, po drodze mijamy piękny kościół, stary dwór i park dworski. Wycieczkę kończymy przy Urzędzie Gminy.

:: MAKÓW PODHALAŃSKI

Trasa 1: Maków Podhalański Rynek – os. Makowska Góra – os. Jurki – Maków Podhalański Rynek (ok. 5 km� podjazd do os. Makowska Góra, znaki żółte)
:: trasa średnio trudna.

Trasa 2: Maków Podhalański Rynek – os. Makowska Góra – góra Bryndzówka – Zarębska Góra – Koskowa Góra – Żarnówka – Maków Podhalański ul. Głowackiego – Maków Podhalański ul. 3 Maja (ok. 20 km – podjazd do os. Makowska Góra, znaki czerwone)
:: trasa trudna.

Trasa 3: Maków Podhalański Rynek – os. Makowska Góra – os. Za Górą – os. Polana – Maków Dolny – os. Za Wodą – Grzechynia – Maków Podhalański PKP (ok. 10 km – podjazd do os. Makowska Góra, znaki niebieskie)
:: trasa średnio trudna.

:: STRYSZAWA

Trasa 1: Stryszawa PKP – Przełęcz Przysłop – Kiczora – Jałowiec – Siwcówka – Stryszawa PKP (40 km)
:: trasa trudna.

Trasa 2: Stryszawa PKP – Przełęcz Przysłop – Pluchowa Góra – Steczki – Czerna – Stryszawa PKP (20 km)

Trasa 3: Stryszawa PKP – Cepielówka – Solniska – Schronisko Adamy – Lachowice Kubieńce – Stryszawa PKP (25 km)

Trasa 4: Stryszawa PKP – Lachowice Centrum – Mączne – Kuków Zdziebel – Targoszów – Rola – Leskowiec i Groń Jana Pawła II – Targoszów – Kuków Zdziebel – Stryszawa Stachówka – Stryszawa PKP (50 km)
:: trasa trudna.

Trasa 5: Stryszawa PKP – Stachówka – Kuków Rzyczki – Krzeszów Centrum – Żurawnica – Fludrówka – Palichlebówka – Leskowiec i Groń Jana Pawła II – Targoszów – Kuków Zdziebel – Stryszawa Stachówka – Stryszawa PKP (50 km)

Wszystkie trasy są znakowane linią czerwoną, przerywaną z zaznaczonym numerem trasy.

:: SUCHA BESKIDZKA

Wszystkie biorą swój początek przy suskim zamku, obok którego znajduje się duży parking (niestrzeżony).

Trasy nr 1 i 2 biegną głównie zboczami góry Jasień (521 m), trasy nr 3-5 zboczami Magurki (872 m), Surzynówki (810 m), Kiczory (905 m), Lachów Gronia (703 m) i Skupniówki (649 m) leżącymi w Paśmie Jałowieckim. Na południowych zboczach Magurki trasy suskie spotykają się z trasami wyznaczonymi przez sąsiednie gminy: Stryszawę i Zawoję i mającymi podobne oznakowania. Na trasach znajduje się wiele miejsc widokowych, z których najciekawsze to zapewne te z panoramą Babiej Góry i Pasma Polic.

Trasa nr 1: Jasień I (Mała Pętla) – kolor żółty

Od zamku asfaltową drogą w kierunku Zembrzyc. Po ok. 250 m, przed przejazdem kolejowym, skręt w lewo i dalej osiedlową drogą asfaltową w kierunku zbocza góry Jasień. Po ok. 150 m skręt w lewo o 90o i następnie leśną drogą zboczem Jasienia. Od tego miejsca rozpoczyna się podjazd. Na 1700 m trasy – rozwidlenie leśnych traktów, w tym miejscu rozdzielają się również trasy 1 i 2. Trasa 1 odbija w lewo i trawersując zboczem góry dociera do leśnego traktu, który prowadzi do kaplicy Konfederatów Barskich. Od tego miejsca, po kolejnym skręcie w lewo, trasa, miejscami dość stromo, prowadzi w dół aż do granicy lasu (3500 m). Dalej ulicą J. hr. Tarnowskiego i, po skręcie w lewo, ul. Zamkową do miejsca rozpoczęcia (4000 m).

Trasa nr 2: Jasień II (Duża Pętla) – kolor niebieski

Do 1700 m trasa 2 pokrywa się z trasą nr 1, od rozjazdu trasa biegnie dalej leśną drogą o kamiennej nawierzchni. Na ok. 2300 m mija dołem osiedle Bacowie, ponownie wjazd do lasu, kilka krótkich dość stromych podjazdów, jeden dłuższy zjazd. Trasa rowerowa biegnie teraz czerwonym szlakiem (z Zembrzyc do Krzeszowa), aż do osiedla Koźle, gdzie odbija i skręca w lewo (3800 m). Od tego miejsca zjazd do ul. Błądzonka (5500 m) i dalej w dół do ul. Batalionów Chłopskich, ul. J. hr. Tarnowskiego i ul. Zamkowej do miejsca rozpoczęcia (8400 m)

Trasa nr 3: Sucha – Magurka – Grzechynia – Sucha – kolor pomarańczowy

Od zamku ul. Zamkową do Rynku, przez skrzyżowanie i dalej ul. Kościelną w górę do kolejnego skrzyżowania – ul. Szpitalnej z ul. 3-Maja (950 m). Tą drugą, stromym podjazdem do rozwidlenia dróg osiedlowych (1450 m) i dalej, “Pod Modrzewiami”, cały czas dość ostro w górę do zabudowań osiedla Podksięże. Następnie pomiędzy zabudowaniami aż do miejsca (2900 m), w którym odbijamy z asfaltowej drogi osiedlowej, w lewo, na kamienistą leśną drogę, którą prowadzi również czerwony szlak turystyczny (Sucha – Zawoja). Na ok. 4300m ostry, stromy, 250 m podjazd. Trasa rowerowa prowadzi pod szczytem Magurki, omijając go z lewej strony podobnie jak znajdujące się na 5000 m zabudowania po dawnej leśniczówce. Na 6200 m po zjeździe pierwsze zabudowania Zawoi Przysłop, początek drogi osiedlowej. Na 6800 m rozwidlenie dróg, skręt w lewo i dalej polną drogą, łagodnym zjazdem do osiedla Bielasy (8300 m). Tam na rozjeździe w lewo do os. Polana i dalej asfaltową drogą w dół mijając kolejne osiedla Grzechyni. Na 8900 m, przed mostem na Skawie, w lewo i przez osiedla Za Wodą, Zarębki, Sumerówka do ul. Nad Skawą i dalej ul. Piłsudskiego do Rynku gdzie po skręcie w prawo dojeżdżamy do ul. Zamkowej i początku trasy.

Trasa nr 4: Sucha – Magurka – Zawoja Zakamień (klasztor) – kolor zielony

Trasa pokrywa się z trasą nr 3 aż do rozjazdu na 6800 m., po minięciu pierwszych zabudowań osiedla Zawoja – Przysłop. Na wspomnianym rozjeździe skręt w prawo i następnie zjazd w dół do drogi asfaltowej (7200 m.) gdzie skręcamy w lewo. Od tego miejsca napotykamy również oznakowania zawojskie a także oznakowania czarnego szlaku turystycznego. Po łagodnym zjeździe, mijając po prawej stronie elektownię wiatrową a po lewej cmentarz, pokonujemy krótki podjazd, skręcamy w prawo (ok.8100 m.) i drogą, przy której stoją kamienne kapliczki dojeżdżamy na plac przed klasztorem.

Trasa nr 5: Sucha – Magurka – Stryszawa – Sucha – kolor bordowy

Do dojazdu do drogi asfaltowej na Przysłopie (7200 m) trasa nr 5 pokrywa się z trasą nr 4. Od tego miejsca, po skręcie w prawo, asfaltową drogą gminną, po ok. 500 m dojeżdżamy do skrzyżowania (tu łaczą się trasy: suska ze stryszawską), na którym ponownie skręcamy w prawo i drogą powiatową po dłuższym zjeździe o kilki ostrych zakrętach osiągamy os. Huciska w Stryszawie. Następnie dalej asfaltową drogą w dół, przez skrzyżowanie w Stryszawie przy kościele (ok. 13.200 m) dojeżdżamy do asfaltowej drogi krajowej nr 946. Skręcamy w prawo i przez os. Role do Suchej, następnie ulicami Mickiewicza i Zamkową wracamy do początku trasy.

:: ZAWOJA

Trasa 1: Zawoja Centrum – Zawoja Marszałki, szlak: niebieski, długość: 11 km,
czas przejazdu: 1,5-2 h, różnica wysokości: 200 m.
:: stopień trudności: średni.

Trasa 2: Wełcza Leśniczówka – Wełcza, szlak: czerwony i żółty, długość: 8,8 km,
czas przejazdu: 2,5 – 3,5 h, , różnica wysokości: 400 m.
:: stopień trudności: trudny.

Trasa 3: Zawoja Wełcza – Zawoja Widły, szlak: zielony, długość: 10 km,
czas przejazdu: 1 h, różnica wysokości: 200 m,
:: stopień trudności: łatwy.