Zadania Wydziału
Wydział zajmuje się prowadzeniem spraw obronnych, obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego, bezpieczeństwa publicznego, zapobieganiem i zwalczaniem klęsk żywiołowych, a także realizuje zadania w zakresie zdrowia, spraw administracyjnych, ochrony danych osobowych oraz zadań wynikających z ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych, o pożytku publicznym i wolontariacie oraz prawo o stowarzyszeniach.
Prowadzi również rejestrację wizyt do punktów nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego na terenie powiatu suskiego od poniedziałku do piątku w godzinach 07:30 – 15:00 pod nr tel. 33 875 78 75.
Do zadań wydziału należy w szczególności:
w zakresie zarządzania kryzysowego
1) opracowywanie Powiatowego Planu Zarządzania Kryzysowego i jego bieżąca aktualizacja,
2) opracowanie i bieżąca aktualizacja Powiatowego Planu Operacyjnego Ochrony przed Powodzią. Współpraca w zakresie tworzenia planu z gminami powiatu,
3) opracowanie i aktualizacja procedur reagowania i zarządzania kryzysowego,
4) obsługa kancelaryjno – biurowa Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
5) gromadzenie i bieżąca analiza baz danych, umożliwiająca właściwą organizację i realizację zadań zarządzania kryzysowego (ARCUS 2005),
6) zapewnienie przepływu informacji o potencjalnych i zaistniałych zagrożeniach oraz przebiegu działań ratowniczych na potrzeby zarządzania kryzysowego w centralnej aplikacji raportującej – CAR
7) pełnienie funkcji Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego, jako całodobowej służby dyżurnej starosty suskiego,
8) informowanie, w trybie alarmowym służb ratowniczych i ostrzeganie ludności o możliwości powstania nadzwyczajnych zagrożeń oraz o zasadach postępowania ludności w sytuacji zagrożenia,
9) prowadzenie działań prewencyjnych, szkoleń i ćwiczeń z zakresu zarządzania kryzysowego,
10) współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego administracji rządowej i samorządowej, służb i inspekcji oraz instytucjami realizującymi monitoring środowiska,
11) współdziałanie z organami i instytucjami powołanymi do organizowania i prowadzenia akcji ratowniczych,
12) gospodarowanie sprzętem przeciwpowodziowym będącym w pogotowiu,
13) współpraca z terenowymi organizacjami administracji wojskowej,
w zakresie obrony cywilnej:
1) opracowanie i aktualizacja „Planu Obrony Cywilnej Powiatu”,
2) opiniowanie i uzgadnianie „Planów Obrony Cywilnej” jednostek samorządu terytorialnego,
3) opracowanie wieloletnich i rocznych planów działania w zakresie obrony cywilnej oraz uzgadnianie gminnych planów działania,
4) opracowanie, opiniowanie i uzgadnianie planów ewakuacji powiatu i gmin,
5) organizowanie i koordynowanie szkoleń oraz ćwiczeń obrony cywilnej,
6) przygotowanie i zapewnienie sprawnego działania Powiatowego Ośrodka Analizy Danych i Alarmowania, drużyny pobierania próbek w ramach systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,
7) przygotowanie i organizowanie ewakuacji ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na znacznym obszarze – obejmującym więcej niż jedną gminę,
8) planowanie i zapewnienie środków transportowych, warunków bytowych oraz pomocy przedmedycznej i społecznej dla ewakuowanej ludności,
9) opracowanie oraz bieżąca aktualizacja „Planu Ochrony Zabytków” na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych,
10) opracowanie oraz zapewnienie ewakuacji dóbr kultury na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa państwa (kryzysu polityczno-militarnego), wojny,
11) zaopatrywanie formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji, eksploatacji, remontu i wymiany tego sprzętu, środków technicznych oraz umundurowania.
12) utrzymywanie w stanie gotowości systemów łączności, alarmowania, ostrzegania i informowania ludności w związku z zaistniałymi zagrożeniami,
13) przeprowadzanie okresowych kontroli z zakresu wykonywania zadań obrony cywilnej w urzędach miast i gmin powiatu suskiego i w jednostkach organizacyjnych powiatu,
14) organizacja i realizacja powiatowych ćwiczeń obrony cywilnej,
15) programowanie i planowanie szkoleń z obrony cywilnej na szczeblu powiatu,
16) wyznaczenie zakładów opieki zdrowotnej zobowiązanych do udzielenia pomocy medycznej poszkodowanym w wyniku masowego zagrożenia życia i zdrowia ludności oraz nadzorowanie przygotowania tych zakładów do niesienia pomocy,
17) uczestniczenie w miesięcznym oraz cotygodniowym treningu łączności na szczeblu województwo – powiat – gminy,
18) prowadzenie magazynu obrony cywilnej,
w zakresie spraw obronnych:
1) organizacja natychmiastowego uzupełnienia sił zbrojnych w ramach akcji kurierskiej:
- a) opracowanie planu akcji kurierskiej oraz jego bieżąca aktualizacja,
- b) realizacja zadań z zakresu doręczenia kart powołania i rozplakatowania obwieszczeń o stawieniu się osób do czynnej służby wojskowej,
- c) współpraca z gminami, Wojskową Komendą Uzupełnień, Małopolskim Urzędem Wojewódzkim,
- d) szkolenie osób wchodzących w skład akcji kurierskiej,
43) realizacja zadań wynikających z obowiązku państwa gospodarza HNS:
- a) opracowanie dokumentacji Punktu Kontaktowego HNS powiatu suskiego i jego bieżąca aktualizacja,
- b) współdziałanie z urzędami miast i gmin powiatu, Małopolskim Urzędem Wojewódzkim i Wojskową Komendą Uzupełnień w Nowym Targu,
2) opracowanie i aktualizacja instrukcji stałego dyżuru:
- a) opracowanie zasad funkcjonowania stałego dyżuru w starostwie powiatowym,
- b) szkolenie obsady stałego dyżuru starostwa powiatowego,
3) opracowanie i aktualizacja instrukcji głównego stanowiska kierowania oraz zapasowego miejsca pracy:
- a) organizacja i zapewnienie funkcjonowania głównego stanowiska kierowania i zapasowego miejsca pracy,
- b) szkolenie obsady głównego stanowiska kierowania,
4) reklamowanie osób od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
5) opracowanie i aktualizacja Planu Operacyjnego Funkcjonowania Powiatu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
6) realizacja zadań z zakresu wykonywania świadczeń osobistych i rzeczowych na potrzeby obronności,
7) wnioskowanie o odznaczenia państwowe i resortowe dla osób zasłużonych na rzecz obronności,
8) organizacja zastępczych miejsc szpitalnych, współpraca w tym zakresie z urzędami miast i gmin powiatu,
9) opracowanie i aktualizacja Planu Przygotowań Podmiotów Leczniczych Powiatu Suskiego na Potrzeby Obronne Państwa:
- a) prowadzenie kontroli realizacji zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych powiatu,
10) przygotowanie starostwa i jednostek organizacyjnych do funkcjonowania w czasie podwyższania gotowości obronnej państwa,
11) organizacja i realizacja powiatowych ćwiczeń obronnych,
12) programowanie i planowanie szkoleń obronnych na szczeblu powiatu,
13) organizacja i przeprowadzanie kwalifikacji wojskowej, współpraca z WKU i MUW,
14) prowadzenie postępowań egzekucyjnych w administracji w zakresie wynikającym z ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP,
w zakresie zdrowia
1) nadzorowanie spraw związanych z tworzeniem, przekształcaniem, funkcjonowaniem publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
2) przygotowywanie niezbędnych uchwał związanych z funkcjonowaniem Rady Społecznej SPZOZ i współpraca z nią w niezbędnym zakresie,
3) prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem mieniem zakładów, przygotowywanie uchwał dotyczących zbycia, oddania w dzierżawę, najem, użytkowanie lub użyczenie aktywów trwałych,
4) organizacja konkursu na stanowisko kierownika zakładu opieki zdrowotnej oraz zastępcy kierownika, jeśli kierownik zakładu nie jest lekarzem,
5) przygotowywanie projektów uchwał w sprawie rozkładu godzin otwarcia i harmonogramu dyżurów całodobowych aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu,
6) realizacja zadań wynikających z ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi,
7) powoływanie z upoważnienia starosty osoby do stwierdzenia zgonu i jego przyczyn w razie braku lekarza,
8) Opracowywanie decyzji o wydawaniu zwłok szkołom wyższym.
9) współudział przy realizacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia,
10) sporządzanie sprawozdań z zakresu ochrony i promocji zdrowia i innych,
11) współdziałanie przy przeprowadzaniu procedury wyboru biegłego rewidenta w celu zbadania sprawozdania finansowego SP ZOZ,
12) współpraca z:
- a) inspekcją sanitarną w zakresie profilaktyki chorób zakaźnych,
- b) Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w zakresie pomocy osobom społecznie niedostosowanym,
- c) samorządem lekarskim i pielęgniarskim,
- d) pełnomocnikami ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień,
- e) szkołami w zakresie medycyny szkolnej,
w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi:
1) organizowanie współpracy o charakterze pozafinansowym z organizacjami pozarządowymi,
2) koordynowanie działań wydziałów starostwa powiatowego i jednostek organizacyjnych powiatu w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi,
3) przygotowywanie projektów rocznych programów współpracy powiatu suskiego z organizacjami pozarządowym oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego,
4) prowadzenie działań informacyjnych dla organizacji pozarządowych w szczególności za pośrednictwem strony internetowej powiatu,
5) sporządzanie sprawozdań dotyczących współpracy z organizacjami pozarządowymi,
w zakresie spraw organizacyjno- administracyjnych:
1) koordynowanie opracowania projektu statutu starostwa i powiatu i ich nowelizacji,
2) opracowywanie projektów zmian w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa, Regulaminie Pracy Starostwa i innych aktów prawnych oraz kontrola ich realizacji,
3) inicjowanie działań usprawniających formy i metody pracy starostwa,
4) prowadzenie centralnego rejestru zawartych umów i porozumień,
5) prowadzenie centralnego rejestru upoważnień i pełnomocnictw,
6) prowadzenie rejestru zarządzeń starosty,
7) przygotowanie i prowadzenie rejestru spraw powierzonych innym jednostkom,
8) administrowanie i obsługa merytoryczna Biuletynu Informacji Publicznej starostwa,
9) prowadzenie strony internetowej urzędu w zakresie obejmującym prace starosty, zarządu powiatu i rady powiatu,
10) przekazywania do Dziennika Urzędowego Województwa Małopolskiego aktów podlegających obowiązkowi publikacji w porozumieniu z Biurem Obsługi Rady,
11) sporządzanie aktów prawnych w formacie XML wymagających publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego,
12) sporządzanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej w zakresie dotyczącym funkcjonowania urzędu oraz koordynowanie przygotowania odpowiedzi w kwestiach szczegółowych, realizowanych przez poszczególne wydziały,
13) współpraca z wydziałem Promocji, Kultury, Sportu i Funduszy przy redagowaniu “Biuletynu Podbabiogórskiego” w zakresie dotyczącym działalności starosty, zarządu, rady powiatu,
14) koordynowanie udzielania pisemnych odpowiedzi na interpelacje radnych (gromadzenie materiałów z poszczególnych wydziałów, redagowanie treści, wysyłka, publikacja w BIP),
15) obsługa techniczna posiedzeń rady powiatu (nagłośnienie, rejestracja obrazu i dźwięku) oraz spotkań starosty i innych wymagających użycia środków audiowizualnych,
w zakresie kontroli
1) uczestniczenie na polecenie starosty w kontrolach powiatowych jednostek organizacyjnych, w zakresie skarg i wniosków
w zakresie skarg i wniosków:
1) prowadzenie centralnego rejestru skarg i wniosków,
2) prowadzenie w imieniu starosty postępowania wyjaśniającego, przygotowanie projektów odpowiedzi na skargi, w zakresie bezpieczeństwa publicznego, spraw społecznych i obywatelskich
w zakresie bezpieczeństwa publicznego, spraw społecznych i obywatelskich:
1) sprawowanie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń ze względu na siedzibę stowarzyszenia, z wyłączeniem nadzoru nad działalnością stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego,
2) prowadzenie ewidencji Uczniowskich Klubów Sportowych i klubów sportowych posiadających osobowość prawną,
3) sprawowanie nadzoru nad działalnością fundacji, w myśl przepisów ustawy z dnia 06 kwietnia 1984 roku o fundacjach ,
4) kierowanie do pracy inwalidów wojennych i wojskowych,
5) wyrażanie zgody na rozwiązanie przez zakład pracy stosunku pracy z inwalidą wojennym i wojskowym oraz kombatantem i inną osobą uprawnioną, w okresie 4 lat przed osiągnięciem wieku uprawniającego do wcześniejszego przejścia na emeryturę,
6) sporządzanie w obecności starosty lub sekretarza powiatu testamentu,
7) przygotowywanie zezwoleń na sprowadzenie zwłok i szczątków ludzkich z obcego państwa do Rzeczypospolitej Polskiej,
8) prowadzenie spraw z zakresu transportu zwłok osób zabitych lub zmarłych w miejscach publicznych,
9) przedłużanie zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie drobnej wytwórczości przez zagraniczne osoby prawne i fizyczne
w zakresie innych zadań
1) przygotowanie i prowadzenie zadań dotyczących wyborów do rady powiatu i sejmiku województwa małopolskiego,
2) prowadzenie w imieniu starosty spraw z zakresu składania oświadczeń majątkowych członków zarządu powiatu, sekretarza, skarbnika, pracowników starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu tj.:
- a) przyjmowanie wniosków
- b) kontrola poprawności wypełnienia
- c) przekazanie do właściwego urzędu skarbowego
- d) publikacja w Biuletynie Informacji Publicznej
3) zgłaszanie do rejestru korzyści informacji o korzyściach uzyskanych przez członków zarządu powiatu, sekretarza, skarbnika,
4) obsługa kancelaryjno – biurowa Komisji Bezpieczeństwa i Porządku oraz przygotowanie rocznego sprawozdania z działalności komisji,
5) współpraca w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego z powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami,
6) opracowywanie projektów zarządzeń i wytycznych starosty z zakresu zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej i spraw obronnych.
7) prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań wynikających z przepisów o nieodpłatnej pomocy prawnej w szczególności:
- a) organizowanie utworzenia punktów nieodpłatnej pomocy prawnej;
- b) przygotowanie projektów porozumień zawieranych w każdym roku kalendarzowym przez powiat z Okręgową Izbą Radców Prawnych i Okręgową Radą Adwokacką;
- c) przygotowanie corocznie projektu ogłoszenia otwartego konkursu ofert na realizację zadania publicznego w zakresie prowadzenia punktów nieodpłatnej pomocy prawnej i wykonywania wszystkich czynności z nim związanych;
- d) rozliczenie dotacji przyznanej na finansowanie wyżej wymienionego zadania;
- e) przekazywanie zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie pisanymi informacjami z wykonania zadania do Ministra Sprawiedliwości i do Wojewody Małopolskiego do końca każdego kwartału roku następnego;
- e) podejmowanie działań na rzecz edukacji prawnej
8) prowadzenie spraw związanych z wypłatą świadczeń pieniężnych dla posiadaczy Karty Polaka.